21.4.22

FB Орехова шума за компост?


Maria Myparade
Димо Нейков, Мария Спасова, копирам си едни други отговори по темата. В двора и над градината има има..... 9 големи ореха, та смея малко повече и настоятелно да защитавам ореховата шума и дори да я рекламирам 🙂

Години смятах, че юглонът (алелопатичното вещество в орехите) пречи на останалата органика да се разгражда нормално. Всъщност, оказа че приблемът НЕ е в юглона, а в големината и структурата на листата. Просто са от тези листа , които когато са цели, се разграждат по-бавно.

Сухата, опадала орехова шума е напълно съвместима с другата органика в компостерите. За оптимизиране на процеса на компостиране, може да минете с косачка с кош през опадалата шума, за да я надробите.

А за притесненията от юглон:
-най-много се съдържат в цъфтежа и в зелената обвивка на бебе-орехите;
-юглонът се отделя при нараняване на растението;
- в опадалата есенна листна маса почи няма юглон;
-смята се, компостиращите жители напълно преработват юглона в компостера на открито от 2 до 4 седмици .

Бавното разграждане на целите листа прави ореховата шума подходяща за мулчиране през всички сезони. Когато закъсам за косена трева, именно миналогодишните орехови листа ме спасяват.

Сега съм мулчирала в цветната градина с тях какво ли не - заради котките, които ровят и за да не ми никнат плевели. Има 2 лехи, на които за първи път ще садя и съм ги покрила с орехови също, там да не се стъпва и гази. В През лятото яко закъсвам за свежа органика и си взимам от ореховата купчина, за да са слагам ВЪРХУ свежия мулч.

В ореховата шума има интересно количество киселини, т.е. култури, които препочитат по-неутрална към по-киселинна почва ще им се изкефят. Заложила съм много резници от рози, досега рози не съм отглеждала, покрила съм ги с бебел слой орехови листа, заедно ще видим резултатите и от това :)))

Имам купчина с компост предимно САМО от орехова шума и тази година сях.... разсад домати в нея, щото почти няма семена там. Растенията се развиваха идеално. Имам заредени 2 кофи за картоф пак в такъв компост, ще споделям резултати. 

Въобще шумата от орехови листа е мощно средство за ествествено обеззаразяване на почвата, особено на компрометирана такава. 

Имам лехи под орехи и цветя, вкл. с диви ягоди. Проблемът на много култури въобще не е в юглона, а в недостига на слънце и .... вода. През летните дъждове, под орехите често може да си е и сянка, и сухо. 

А за тоя йод, дори не искам вече  да го коментирам. Хем си правим от зелени орехчета тинктури, хем си пръскаме градините с йод от аптеката, хем крещим колко е опасен йода в ореховата шума, като дори не знаем има ли там всъщност йод въобще 😄😸

---
Димо Нейков:
Maria Myparade Аз много се 
радвам да прочета че няма проблеми с орехи и домати, защото само бях чувал че орехите са по някакъв начин токсични за някои градински растения. До тази година съм нямал градина и като ми се наложи попрочетох по темата, и на повечето места пишеше че точно в нашите орехи няма много от тези вещества, които ужким пречели на някои други растения, но за всеки случай да не се садяло близо до ореха ако искаме добра реколта. Аз съм скептик де и пак щях да насадя, само че е добре че имам от първа ръка информация от патило че всичко ще е наред. Благодаря.

---
Maria Myparade
Димо, сега започва да пада цъфтежа, в него има най-много юглон, може да си го пометете, да ви е спокойно. Също в никакъв случай да не се нараняват корените на ореха, защото именно тогава ще има много повече юглон в почвата. 
Все пак под дебелата сянка на ореха може да не е добра идея да садите домати. (макар че черита диваци съм отглеждала така). 
Инак почвата изпод ореховата шума може да я ползвате за доматени насаждения.

---
Lora Alkaraz
Никакви листа ме събирам, всичко си огнива на място. Вече няма никакви листа и под орехите расте яко трева. Събирам си орехови листа есента само да си направя отвара с която си плакна косата, кестенявата коса става разкошно лъскава и потъмнява леко.

---
Radoslav Dimitrov
Ако е равно  мини двора,листата с косачка за мулчиране.

---
Краси Кънчев
иглолистни и орехови листа не ти трябват за компост...

---
Юлиян Григоров
Шума есен се чисти

...


No comments:

Post a Comment